Новини

Яка податкова модель забезпечить економічне зростання України: дослідження УІM

UIFuture презентував чергове дослідження, яке свідчить про прямий вплив податків на економіку.

Співзасновник та директор економічних програм аналітичного центру “Український інститут майбутнього” Анатолій Амелін навів ключові тези досліждення:

1. Податкове навантаження в Україні сьогодні вже на рівні таких розвинених країн як Норвегія, Нідерланди чи Німеччина - близько 40%.

2. Але на відміну від згаданих розвинених країн Україна - Країна, що розвивається. А їм притаманне інший розмір податкового навантаження для забезпечення зростання до рівня розвинених країн (Китай - 15%, Туреччина 23%...)

3. При цьому у рейтингу конкурентоспроможності Україна на 85 місці, Норвегія на 17, Нідерланди на 4, а Німеччина на 5-му.

4. Як наслідок - Рівень тіньової економіки в Україні - 30% (за деякими оцінками понад 40%), у Норвегії - 16%, Нідерландах - 10%, Німеччині - 11%.

5. Є маса досліджень авторитетних економістів, що показують взаємозв&39;язок податків та економічного зростання та благополуччя людей:

- Підвищення податків на 1% ВВП зменшує реальний ВВП на 3% приблизно через два роки (а у випадку з Україною - додатково стимулює тінь та корупцію фіскалів).

- Високі корпоративні та акціонерні податки зменшують стимули до інвестування та нарощування капіталу.

- Високі податки на працю збільшують тінізацію ринку праці, особливо у країнах Південної та Східної Європи.

- Загальне високе податкове навантаження гальмує економічне зростання, вимагаючи подальшого збільшення податків, які ще більше обмежують економіку.

Щодо інвестицій:

- вони створюють робочі місця

- вони створюють виробництва нових продуктів, що йдуть на експорт та зменшують імпорт чужих продуктів

- вони створюють базу для розвитку прибуткового бізнесу, який наповнює бюджет та збільшує можливості держави (у тому числі обороноздатну спроможність).

Отже, податкову політику необхідно будувати так, щоб, з одного боку, забезпечити виконання фіскальної функції податків аби фінансувати захищені бюджетні видатки, з іншого - стимулювати активність підприємницької діяльності, зростання внутрішніх та зовнішніх інвестицій в економіку, підвищення конкурентоспроможності на світовому ринку, йдеться у Дослідженні.

 

 Збільшити зображення

Головні інструменти пропонованої податкової реформи наступні:

1. Заміна податку на прибуток податком на виведений капітал (ПнВК) зі ставкою 10%;

2. Заміна податку на додану вартість (ПДВ) на податок з роздрібного продажу (ПРП) зі ставкою 10%.

3. Ліквідація ЄСВ, військового збору та інших дрібних податків (туристичний збір, збір за паркування тощо).

4. Включення в податок на доходи фізосіб (ПДФО) соціальних зобов&39;язань, як компенсатора ліквідованих податків з поступовим зниженням ставки протягом 10 років також до 10%.

5. Брутизація зарплат

6. Модифікація спрощеної системи оподаткування з 4-х груп до 2-х (1 група - це мікробізнес, який як податок сплачує фіксовану суму патенту. 2 група - це решта бізнесу (до фіксованого рівня обороту), яка сплачує лише податок із продажу).

7. Синхронізація ставок митних зборів у товарних групах - одна ставка для всієї товарної групи.

8. Спрощення правил акцизу для легальних виробників та продавців, мінімізація контролю і застосування непрямих методів контролю.

19.01.2023 | назад